Monday, January 17, 2011

One Happy Family

Ingat lagi game ni? Dulu masa kecik-kecik, saya suka sangat main game ni dengan kawan-kawan, and suka bila dapat Bun family, sebab ada picture orang masak-masak and nampak menarik dari picture family lain *hihi...ini pandangan saya la*. Cara nak main game ni pun saya ingat-ingat lupa. Kalau tak silap 1st kita divide card tu sama banyak untuk setiap pemain. Then kita pass card yang kita taknak kat orang sebelah, ikut turn, dan kumpul bagi cukupkan setiap family. Once dah complete satu family tu, kita cakap 'one happy family'. Siapa dapat collect banyak family dia menang. Hee...betul ke main dia macam ni? Hihi. Setiap family mesti ada mommy, daddy, brother and sister. Combine jadi satu family.

*****************************************************************

Itu dalam game, tapi dalam real life, tak semua yang apply this concept kan? I'm from broken family, *Mr xxx and Mrs xxx separate into two*, it's impossible to combine both again. Tapi nak buat macam mana, tu takdir, takdir yang menguji diri dan kesabaran, yang menjadikan saya lebih matang dan belajar menghargai dengan apa yang saya ada. Anda yang masih ada complete or perfect family macam mana? 

Saya sedih bila tengok ada yang memulaukan ahli keluarga, yang kononnya dah buat kesilapan yang besar. Sampai tak boleh nak maafkan, nak tengok muka pun dah meluat katanya. Tapi sampai bila? Darah yang mengalir tu masih sama walau apa pun yang terjadi. Siapa kita nak hukum kesalahan orang?

*teringat kata-kata seorang pensyarah saya, bila kita bencikan seseorang, maafkan kesalahan dia dan doakan yang terbaik untuk dia, insyaAllah hidup kita lebih diberkati, jangan simpan dendam, nanti hati ini yang sakit* Kata-kata ni jadikan saya berfikir lebih positive. Harap benda ni kekal dalam hati saya.

Ok, back to our topic, kalau ada antara ahli keluarga kita yang dah melakukan kesilapan, dan mungkin menconteng arang di muka, Cuci je la muka tu tak payah nak bising-bising. maafkan lah dia, bimbing dia ke jalan yang betul. Kenapa nak asik marah-marah je? Setiap orang tak lari dari melalukan kesilapan. Bezanya besar atau kecil dan bagaimana kita atasinya. Kalau kita sebagai family dia tak support dia, siapa lagi? Kita marah dia bergaul dengan orang tak tentu hala, tapi kita sendiri pulaukan dia. Habis tu kat siapa dia nak mengadu? Kalau ada 'card-card' dalam family anda yang tak complete, cari lah sampai dapat selagi 'card' tu wujud.

No comments: